نگاهی به موسیقی فیلم Suspiria از تام یورک

پاراساندر
پاراساندر
موسیقی فیلم سوسپیریا تام یورک فیلم Suspiria

«نگاهی به موسیقی فیلم Suspiria (+) از تام یورک»
کال بایرن | Drownedinsound ترجمه: نسیم دادگستر
برعهده گرفتن نقد موسيقى متن فيلم در ژانر وحشت هميشه خردمندانه ترين اقدام نيست، نظر به اينكه بررسى اين نوع موسيقى مستلزم دقيق گوش كردن با كمک هدفونها و صرف زمانى طولانى در اتاقى ساكت است؛ و با توجه به ماهيتش، مجموعه اى از صداهاى ناهنجار و نتهاى تيز و گوشخراشى مي‌باشد كه تنها با هدف برانگيختن ترس در شنونده ساخته شده است. خوشبختانه، تام یورک در سوسپيريا با اولين قدمهايش به عنوان آهنگساز موسيقى متن، در ميان اين وحشت، “اميدوار” است.
دوباره‌سازى فيلم كلاسیک [tooltip text=”سوسپيريا” gravity=”nw”]سوسپيريا: (Suspiria) فيلمى در ژانر وحشت به كارگردانى لوكا گوادآگنينو براساس فيلم ساخته شده در ١٩٧٧.[/tooltip] توسط لوكا گوادآگنينو محصول سال ١٩٧٧ که در آكادمى ويژه و شيطانى باله در برلين جریان دارد، جاى چندانى براى خوشبينى ندارد. تام یورک در فيلم جديد سوسپيريا (٢٠١٨) به موسيقى متن اصلى ساخته شده توسط گروه پراگراسيو راك [tooltip text=”گوبلین” gravity=”nw”]گوبلين: (Goblin) گروهى ايتاليايى در سبک پراگراسيو راک است كه به ساخت موسيقى متن مشهور بوده.[/tooltip] در سوسپيريا ساخته شده در ١٩٧٧ رجوع نكرده است، اما درعوض به شدت از موسيقى آن دوران اقتباس كرده است. [tooltip text=”سينت مدولار” gravity=”nw”]سينت مدولار: (Modular synthesizer) سينت سایزر مدولار یک نوع سینت سایزر است که در هر دو شکل فیزیکی و مجازی موجود است و متشکل از ماژول هاى تخصصی جداگانه است.[/tooltip] و سبک ديستورت [tooltip text=”کراوتراک” gravity=”nw”]كراوتراک: (Krautrock) نوعی موسيقى تلفيقى از راک و الكترونیک است که در اواخر دهه ۱۹۶۰ در آلمان غربى ایجاد شد.[/tooltip]، و استفاده يورك از سازها و تكنيكهاى ضبط در طول يک‌سال، ستون اصلى موسيقى متن فيلم را مي‌سازد.
اين گفته بيشتر در آهنگ “Volk” مشهود است، قطعه‌اى كه در امتداد جريانى پنهان از سركوبهاى سينت و تقويت شده با صداى درام توسط نووا، پسر يورك، جاريست. “Has ended” قطعه ديگرى در همكارى با پسر ١٧ ساله‌اش است كه بى شك ارجاع كمترى به گذشته دارد، با اين متن: “پس ابله تنها بود… و آب ما را بخشوده بود، و فاشيستها از پادشاه دست نشانده ى رقصنده شان احساس شرم ميكردند.” خواننده گروه Radiohead در اين آلبوم به فعال سياسى‌ای تبدیل شده است كه ورقهاى بازى را به جاى محفوظ و محكم نگه داشتن، از بين مي‌برد.
در جاى ديگر، نقاط مرجع شفافيت كمترى دارند. بسيارى از ٢٥ قطعه در اين مجموعه از قطعاتى كوتاه و بينابينى ساخته شده‌اند كه به جاى ارائه يك فرم كامل، بيشتر الهام بخش مي‌باشند. قطعه A Choir of One چهارده دقيقه طول مي كشد و مانند حس شنا كردن در دريايى از صداست و قطعه “Open again” صدايى مشابه مكيده شدن در سياه چاله اى را دارد.
درهرحال، در ميان انتزاع، قطعاتى معمولى نيز در آلبوم حضور دارند. قطعه اى با عنوان “Suspirium” داراى جوهرى با گيرايى و خط كلام اصيل تام يورك بوده و به شدت در سراسر موسيقى متن به آن اشاره شده است. ضربه هاى ملايم پيانو در “Unmade” و پيامهاى خيال انگيزى چون: “به زير بال من بيا، پرنده كوچك” همانند قصيده ايست كه يورك ٥٠ ساله آن را تكرار مي‌كند.
به احتمال بسيار “خوشبينى” شگفت انگيزترين ويژگى فيلم سوسپیریا است. به رغم تنظيمات فراطبيعى و تفسيرهاى سياسى مدرن، شما حس اميدبخشى را كه یورک در ميان تاريكى باقى ميگذارد، دريافت مي‌كنيد. شايد ماندگار و شايد نوعى حماقت باشد، اما خوشبينى هرگز بطور كامل از فیلم Suspiria محو نمي‌شود و به آن كيفيتى انسانى مي‌دهد كه بى درنگ در ميان سينتهاى دهه هفتاد و افسونگريهاى ماژول آشكار نيست.
[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]فیلم Suspiria : فيلمی ايتاليايى در ژانر وحشت است كه براى اولين بار به كارگردانى Daria Nicolodi براساس مقاله اى از Thomas De Quincey در سال ١٩٧٧ ساخته شد.[/box]
 
 

در ادامه بخوانید