چهارشنبه , ۲۱ آذر ۱۳۹۷
صفحه اصلی » تئاتر و سینما » نگاهی به موسیقی فیلم Suspiria از تام یورک

نگاهی به موسیقی فیلم Suspiria از تام یورک

«نگاهی به موسیقی فیلم Suspiria (+) از تام یورک»
کال بایرن | Drownedinsound   ترجمه: نسیم دادگستر

برعهده گرفتن نقد موسیقى متن فیلم در ژانر وحشت همیشه خردمندانه ترین اقدام نیست، نظر به اینکه بررسى این نوع موسیقى مستلزم دقیق گوش کردن با کمک هدفونها و صرف زمانى طولانى در اتاقى ساکت است؛ و با توجه به ماهیتش، مجموعه اى از صداهاى ناهنجار و نتهاى تیز و گوشخراشى می‌باشد که تنها با هدف برانگیختن ترس در شنونده ساخته شده است. خوشبختانه، تام یورک در سوسپیریا با اولین قدمهایش به عنوان آهنگساز موسیقى متن، در میان این وحشت، “امیدوار” است.

دوباره‌سازى فیلم کلاسیک سوسپیریا توسط لوکا گوادآگنینو محصول سال ١٩٧٧ که در آکادمى ویژه و شیطانى باله در برلین جریان دارد، جاى چندانى براى خوشبینى ندارد. تام یورک در فیلم جدید سوسپیریا (٢٠١٨) به موسیقى متن اصلى ساخته شده توسط گروه پراگراسیو راک گوبلین در سوسپیریا ساخته شده در ١٩٧٧ رجوع نکرده است، اما درعوض به شدت از موسیقى آن دوران اقتباس کرده است. سینت مدولار و سبک دیستورت کراوتراک، و استفاده یورک از سازها و تکنیکهاى ضبط در طول یک‌سال، ستون اصلى موسیقى متن فیلم را می‌سازد.

این گفته بیشتر در آهنگ “Volk” مشهود است، قطعه‌اى که در امتداد جریانى پنهان از سرکوبهاى سینت و تقویت شده با صداى درام توسط نووا، پسر یورک، جاریست. “Has ended” قطعه دیگرى در همکارى با پسر ١٧ ساله‌اش است که بى شک ارجاع کمترى به گذشته دارد، با این متن: “پس ابله تنها بود… و آب ما را بخشوده بود، و فاشیستها از پادشاه دست نشانده ى رقصنده شان احساس شرم میکردند.” خواننده گروه Radiohead در این آلبوم به فعال سیاسى‌ای تبدیل شده است که ورقهاى بازى را به جاى محفوظ و محکم نگه داشتن، از بین می‌برد.

در جاى دیگر، نقاط مرجع شفافیت کمترى دارند. بسیارى از ٢۵ قطعه در این مجموعه از قطعاتى کوتاه و بینابینى ساخته شده‌اند که به جاى ارائه یک فرم کامل، بیشتر الهام بخش می‌باشند. قطعه A Choir of One چهارده دقیقه طول می کشد و مانند حس شنا کردن در دریایى از صداست و قطعه “Open again” صدایى مشابه مکیده شدن در سیاه چاله اى را دارد.

درهرحال، در میان انتزاع، قطعاتى معمولى نیز در آلبوم حضور دارند. قطعه اى با عنوان “Suspirium” داراى جوهرى با گیرایى و خط کلام اصیل تام یورک بوده و به شدت در سراسر موسیقى متن به آن اشاره شده است. ضربه هاى ملایم پیانو در “Unmade” و پیامهاى خیال انگیزى چون: “به زیر بال من بیا، پرنده کوچک” همانند قصیده ایست که یورک ۵٠ ساله آن را تکرار می‌کند.

به احتمال بسیار “خوشبینى” شگفت انگیزترین ویژگى فیلم سوسپیریا است. به رغم تنظیمات فراطبیعى و تفسیرهاى سیاسى مدرن، شما حس امیدبخشى را که یورک در میان تاریکى باقى میگذارد، دریافت می‌کنید. شاید ماندگار و شاید نوعى حماقت باشد، اما خوشبینى هرگز بطور کامل از فیلم Suspiria محو نمی‌شود و به آن کیفیتى انسانى می‌دهد که بى درنگ در میان سینتهاى دهه هفتاد و افسونگریهاى ماژول آشکار نیست.

فیلم Suspiria : فیلمی ایتالیایى در ژانر وحشت است که براى اولین بار به کارگردانى Daria Nicolodi براساس مقاله اى از Thomas De Quincey در سال ١٩٧٧ ساخته شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *