تئاتر مستاجر ، سفر به دنیای خیالی رولان توپور

ساغر
ساغر
ستاره امینیان تئاتر مستاجر رولان توپور

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که آدم‌ها و اتفاقاتش بی‌آن‌که اجازه بدهیم، وارد قلمروی کوچک ما می‌شوند. در آن پرسه می‌زنند، تسخیرش می‌کنند، ما را بیرون می‌کنند و وقتی برای پس گرفتنش می‌جنگیم جنون‌زده‌مان می‌خوانند و آنقدر بازی‌هایشان را ادامه می‌دهند تا همچون مهره‌ای از بازی خارج شویم .

این ساده‌ترین شکل اتفاقاتی‌ست که در مستاجر می‌افتد . مردی آرام و ساکت با دنیای منحصر به ‌فرد خودش به نام ترلکوفسکی به دنبال اجاره‌ی آپارتمانی، وارد خانه‌ای می‌شود که مستاجر قبلی آن، زنی به نام سیمون شول، خودش را از پنجره‌ی اتاقش به پایین پرت کرده است. همین مسئله و البته رفتار عجیب همسایه‌های ساختمان روح و روان و به دنبال آن جسم ترلکوفسکی را وارد بازی عجیبی می‌کند .
تئاتر مستاجر (+) به کارگردانی ستاره امینیان که از روی رمانی به همین نام ( اثر رولان توپور ) نوشته شده تا حد زیادی توانسته مبهم بودن و درهم‌آمیختگی دنیای رئال و سورئال را با طراحی صحنه‌ی هوشمندانه پیش چشم مخاطب تصویر کند . استفاده از سطح شیب‌دار به جای پله و راه رفتن از جلو به عقب، طراحی اتاقی کوچک و تنگ و دیگر نشانه‌هایی از این دست، توانسته مخاطب را بین یک دنیای واقعی و خیالی نگاه دارد و آنچه را که نویسنده در نظر داشته تا حد زیادی منتقل کند . استفاده از آهنگی از ابراهیم معلوف در صحنه‌ی آخر در نوع خودش توانسته جنون را به بهترین شکل به بیننده منتقل کند . طراحی لباس از نقاط ضعف نمایش است و ابدا حس و حال اروپای چندین سال پیش را منتقل نمی‌کند. با این همه هنر مرتضی اسماعیل کاشی، که هوشمندانه هم توانسته شخصیت آرام و به دور از هیاهو و تجملات ترلکوفسکی را بازی کند و هم جنون و ضجه‌های لحظه‌های آخر نمایش را با تسلط کافی به بدن و بیانش به تصویر بکشد، از نقاط قوت نمایش است به طوری که توانسته نقاط ضعف آن را بپوشاند. اگرچه امینیان می‌توانست با استفاده از رنگ‌های تندتر در صحنه‌ی آخر حس و حال جنون‌زدگی را بیشتر منتقل کند، با این حال تئاتر مستاجر از دیدگاه من نمایش خوبی‌ست که شما را همراه با بازیِ بازیگرانش وارد دنیای عجیبی می‌کند .
اگر تا به حال موفق به دیدن آن در تالار حافظ نشده‌اید، می‌توانید با استفاده از لینک زیر فیلم تئاتر آن را ببینید و برای مدت کوتاهی به دنیای خیالیِ رولان توپور ، سفر کنید .

[button color=”red” size=”small” link=”https://www.filimo.com/m/Wt0To” icon=”” target=”false”]فیلم تئاتر مستاجر[/button]

در ادامه بخوانید