فیلم کوتاه از نوری بیلگه جیلان

نسیم
نسیم
فیلم کوتاه از نوری بیلگه جیلان

کارگردان و عکاس ترک نوری بیلگه جیلان سالهاست با فیلمها و تصاویرش مسحورمون میکنه. کسی که سینما دوستان هرسال انتظار اثر جدیدش رو میکشن. و اینبار فیلم کوتاه “پیله” از این کارگردان رو بررسی میکنیم.

“نوری بیلگه جیلان فیلمسازی را از سال 1995 با ساختن فیلم کوتاه Koza یا پیله شروع کرد. این فیلم که اولین و آخرین فیلم کوتاه این کارگردان بشمار میرود فیلمی ست بی دیالوگ که سه شخصیت انسانی دارد : یک پیرمرد و پیرزن و یک پسر بچه، که در میان طبیعت و شگفتی هاش سرگردانند و کارگردان همراه با فیلمبرداری سیال و زنده این سرگردانی را بیشتر و بیشتر میکند. این فیلم که همان سال نامزد دریافت جایزه ی نخل طلایی بهترین فیلم کوتاه از جشنواره ی کن شد خیلی از منتقدین را وادار به تعریف از این کارگردان اهل استانبول کرد و خیلی ها این فضای سیاه سفید و شاعرانه را بهترین نمونه برای ظهور تارکوفسکی زمانه ی جدید دانستند. ملودرامی که علاوه بر نگاه شاعرانه و زیبا، فضایی ترسناک و غریب را هم بصورت همزمان در خودش دارد. و شاید یکی از بهترین تعریف ها از زندگی درون باشد.”

جیلان بعد از این فیلم شروع به ساخت فیلم های بلند کرد که در طی این سالها سه بار برندهی جایزه ی جشنواره ی کن شد و در بسیاری از جشنواره ها مورد تحسین منتقدین قرار گرفت.

در زیر متونین لیستی فیلمها بلند او رو ببینید :

1998 – شهر کوچک

2000 – ابرهای می

2002 – دوردست

2006 – اقلیم ها

2008 – سه میمون

2011 – روزی روزگاری در آناتولی

2014 – خواب زمستانی

در ادامه بخوانید