احسان صبوحی – تجربه مرگ اندیشی در «مرثیه واج ها»

سامان
سامان
احسان صبوحی مرثیه واج ها هایکوها

احسان صبوحی از جمله آهنگسازان نسل جدید موسیقی معاصر ایران محسوب می‌شود که در سه حوزه موسیقی تجربی، موسیقی چشم و تُنال آزاد تجربه فعالیت داشته است.
مرثیه ی واج‌ها اثرى است از احسان صبوحی، آهنگساز موسیقی معاصر ایران، که در کارنامه ی آهنگسازی اش آثار متعدد ارکسترال، موسیقی مجلسی، سولو، الکترونیک و الکتروآکوستیک به چشم می خورد. او در این مجموعه با ترکیبی متفاوت در ارکستراسیون، گام در راه پُر رمز و راز تجربه ی مرگ اندیشی نهاده است.
این مجموعه در طی دو سال (1394-1393) برای چهار خواننده، گروه آوازی، دیجیریدو، تمبک تغییر یافته، کامپیوتر و اصوات الکترونیک در پانزده قسمت نوشته و توسط دانشجويان موسیقی (آهنگسازی و نوازندگی) و دانش آموزان هنرستان موسيقى دختران تهران به رهبری احسان صبوحی اجرا و ضبط شده است.
مختصری از متن دفترچه آلبوم «مرثیۀ واج‌ها»
[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]خردمندان به چند سبب، به آينه ارج مى‌نهند، تا جايى كه محدود كردن آن غيرممكن مى‌گردد. از جمله‌ی آن‌ها اين است كه وقتى در آينه بنگرند، حقيقت اين سخن خداوند را مشاهده مى‌كنند كه: «همه چيز هلاك مى‌شود، جز وجه او» [٨٨/٢٨] مسالۀی مرگ و مرگ اندیشی همواره موضوع مشترک در اندیشه‌ی فیلسوفان، شاعران و هنرمندان مختلف تاریخ جهان در اعصار و دوران مختلف بوده است، تا آنجا که هر کدام در برهه‌های مختلف از زندگی هنرى و فردى خود و به واسط‌ه‌ی مواجهه با این حقیقت انکارناشدنی، آثار گوناگون هنری و فلسفی با دیدگاه های مختلف از منظرهاى فرهنگى، اجتماعى و هنرى پدید آورده‌ اند. مرثیه‌ی واجها نیز اثرى است با این نگرش و محتوا، از احسان صبوحی، آهنگساز موسیقی معاصر ایران، که در کارنامه‌ی آهنگسازی اش آثار متعدد ارکسترال، موسیقی مجلسی، سولو، الکترونیک و الکتروآکوستیک به چشم می خورد، او در این مجموعه با ترکیبی متفاوت در ارکستراسیون، گام در راه پُر رمز‌وراز تجربۀ مرگ اندیشی نهاده است. لازم به ذکر است این مجموعه در طی دو سال (1393-1394) برای چهار خواننده، گروه آوازی، دیجیریدو، تمبک تغییر یافته، کامپیوتر و اصوات الکترونیک در پانزده قسمت نوشته و توسط دانشجويان موسیقی (آهنگسازی و نوازندگی) و دانش آموزان هنرستان موسيقى دختران تهران به رهبری احسان صبوحی اجرا و ضبط شده است. [/box]
معرفى پروژه هایوکوها
آلبوم «هايكوها» اثری است حاصل همكارى احسان صبوحى آهنگساز معاصر ايرانی و گردا گرتنز آهنگساز معاصر و فيلسوف هلندی. ايده‌ی نخست و اصلى اين همكارى توسط فوكين فرهوف (استاد پيانو) مطرح شد. و سپس با همكارى دپارتمان پيانوى بنياد فرهنگى مدرسه موسيقى SKVR شهر رتردام مراحل آماده سازى كنسرت و ضبط آلبوم شكل گرفت.

همگام با تمرين هاى منظم و مستمر هنرجويان پيانو كه از طريق هايكو ها با موسيقى معاصر جهان و ايران آشنا مى شدند، گردا گرتنز بر اساس هر كدام از هايكوهاى پيانويي که شکل اصلی این پروژه بود، ابتدا به طراحى و ساخت هايكوهايى با اصوات الكترونيك و سپس براى هر كدام به طراحى و ساخت پروجكشن پرداخت. در اواسط پروژه، سه شاعر برجسته هلند، سوانبورن، تربراك و گرتنز شعر هایى را بر اساس فرم شعرى هايكو طراحى كردند. مجموعه ١٧ قسمتى هايكوها كه در اين آلبوم گرد آورى شده است به همراه ديگر آثار صبوحى و گرتنز (آثارى براى هارپ و كوارتت ساكسفون) در تاريخ های ١٢، ١٩ و ٢٦ ماه ژوئن ٢٠١٥ در سالن بنياد فرهنگى SKVR به اجرا درآمد.
مجموعه حاضر (١٧ هايكو براى پيانو و الكترونيك) اجراى روز پايانى نوازندگان پيانو در این پروژه است كه در سالن اصلى مدرسه، توسط سوفى ساند ضبط و مسترينگ شده است. پس از استقبال هنرمندان و هنردوستان شهر رتردام از اين مجموعه، موسسه فرهنگى و هنرى ماهور بر آن شد كه نسخه صوتى اين رخداد را براى آشنايي بيشتر و عميق تر دوستداران هنر معاصر ايران و سایر ملل جهان، در اختيار علاقه مندان هنر موسيقى كلاسيك معاصر و الكترونيك قرار دهد.

در ادامه بخوانید