شنبه , ۲۵ آذر ۱۳۹۶
صفحه اصلی » آرتیست ها » احسان صبوحی – تجربه مرگ اندیشی در «مرثیه واج ها»
احسان صبوحی مرثیه واج ها هایکوها

احسان صبوحی – تجربه مرگ اندیشی در «مرثیه واج ها»

احسان صبوحی از جمله آهنگسازان نسل جدید موسیقی معاصر ایران محسوب می‌شود که در سه حوزه موسیقی تجربی، موسیقی چشم و تُنال آزاد تجربه فعالیت داشته است.

مرثیه ی واج‌ها اثرى است از احسان صبوحی، آهنگساز موسیقی معاصر ایران، که در کارنامه ی آهنگسازی اش آثار متعدد ارکسترال، موسیقی مجلسی، سولو، الکترونیک و الکتروآکوستیک به چشم می خورد. او در این مجموعه با ترکیبی متفاوت در ارکستراسیون، گام در راه پُر رمز و راز تجربه ی مرگ اندیشی نهاده است.

این مجموعه در طی دو سال (۱۳۹۴-۱۳۹۳) برای چهار خواننده، گروه آوازی، دیجیریدو، تمبک تغییر یافته، کامپیوتر و اصوات الکترونیک در پانزده قسمت نوشته و توسط  دانشجویان موسیقی (آهنگسازی و نوازندگی) و دانش آموزان هنرستان موسیقى دختران تهران به رهبری احسان صبوحی اجرا و ضبط شده است.

 مختصری از متن دفترچه آلبوم «مرثیۀ واج‌ها»

خردمندان به چند سبب، به آینه ارج مى‌نهند، تا جایى که محدود کردن آن غیرممکن مى‌گردد. از جمله‌ی آن‌ها این است که وقتى در آینه بنگرند، حقیقت این سخن خداوند را مشاهده مى‌کنند که: «همه چیز هلاک مى‌شود، جز وجه او» [٨٨/٢٨] مسالۀی مرگ و مرگ اندیشی همواره موضوع مشترک در اندیشه‌ی فیلسوفان، شاعران و هنرمندان مختلف تاریخ جهان در اعصار و دوران مختلف بوده است، تا آنجا که هر کدام در برهه‌های مختلف از زندگی هنرى و فردى خود و به واسط‌ه‌ی مواجهه با این حقیقت انکارناشدنی، آثار گوناگون هنری و فلسفی با دیدگاه های مختلف از منظرهاى فرهنگى، اجتماعى و هنرى پدید آورده‌ اند. مرثیه‌ی واجها نیز اثرى است با این نگرش و محتوا، از احسان صبوحی، آهنگساز موسیقی معاصر ایران، که در کارنامه‌ی آهنگسازی اش آثار متعدد ارکسترال، موسیقی مجلسی، سولو، الکترونیک و الکتروآکوستیک به چشم می خورد، او در این مجموعه با ترکیبی متفاوت در ارکستراسیون، گام در راه پُر رمز‌وراز تجربۀ مرگ اندیشی نهاده است. لازم به ذکر است این مجموعه در طی دو سال (۱۳۹۳-۱۳۹۴) برای چهار خواننده، گروه آوازی، دیجیریدو، تمبک تغییر یافته، کامپیوتر و اصوات الکترونیک در پانزده قسمت نوشته و توسط دانشجویان موسیقی (آهنگسازی و نوازندگی) و دانش آموزان هنرستان موسیقى دختران تهران به رهبری احسان صبوحی اجرا و ضبط شده است.

معرفى پروژه هایوکوها 

آلبوم «هایکوها» اثری است حاصل همکارى احسان صبوحى آهنگساز معاصر ایرانی و گردا گرتنز آهنگساز معاصر و فیلسوف هلندی. ایده‌ی نخست و اصلى این همکارى توسط فوکین فرهوف (استاد پیانو) مطرح شد. و سپس با همکارى دپارتمان پیانوى بنیاد فرهنگى مدرسه موسیقى SKVR  شهر رتردام  مراحل آماده سازى کنسرت و ضبط آلبوم شکل گرفت.

همگام با تمرین هاى منظم و مستمر هنرجویان پیانو که از طریق هایکو ها با موسیقى معاصر جهان و ایران آشنا مى شدند، گردا گرتنز بر اساس هر کدام از هایکوهاى پیانویی که شکل اصلی این پروژه بود، ابتدا به طراحى و ساخت هایکوهایى با اصوات الکترونیک و سپس براى هر کدام به طراحى و ساخت پروجکشن پرداخت. در اواسط پروژه، سه شاعر برجسته هلند، سوانبورن، تربراک و گرتنز شعر هایى را بر اساس فرم شعرى هایکو طراحى کردند. مجموعه  ١٧ قسمتى هایکوها  که در این آلبوم گرد آورى شده است به همراه دیگر آثار صبوحى و گرتنز (آثارى براى هارپ و کوارتت ساکسفون)  در تاریخ های ١٢، ١٩ و ٢۶ ماه ژوئن ٢٠١۵ در سالن بنیاد فرهنگى SKVR  به اجرا درآمد.

مجموعه حاضر (١٧ هایکو براى پیانو و الکترونیک)  اجراى روز پایانى  نوازندگان  پیانو در این پروژه است که در سالن اصلى  مدرسه، توسط سوفى ساند ضبط و مسترینگ شده است. پس از استقبال هنرمندان و هنردوستان شهر رتردام  از این مجموعه، موسسه فرهنگى و هنرى ماهور بر آن شد که  نسخه صوتى این رخداد را براى آشنایی بیشتر و عمیق تر دوستداران هنر معاصر ایران و سایر ملل جهان، در اختیار علاقه مندان هنر موسیقى کلاسیک معاصر و الکترونیک  قرار دهد.

یک نظر

  1. بی نظیر
    غیرقابل وصف،مرسی از این همه زیبایی که به مخاطب و شنونده ارائه شد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *